La lettre de Geneviève Bonnieux - Genevieve Bonnieux's Newsletter
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Mars 2013 N°1
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March 2013 #1

En mars, le magazine Aladin parle de mes paravents (article suit)
Paravent d'artiste "Fleurs Bleues" - Artistic folding screen "Blue Flowers"
Aladin, a French magazine on antiques and art, included my work in an article on Folding Screens, in its March 2013 issue (article below)

L'amour, c'est tous les jours!
Rappel de ma video passée sur TF1 dans la série "Instants d'Émotion" pour la Saint-Valentin: "YouTube"
Genevieve Bonieux au travail -  Genevieve Bonieux at work
Love is in the air!...
Check out my one-minute video clip, shown on French TV (TF1) on prime time for Valentine Day this year: "YouTube"
Be sure to activate the English sub-titles, here is how:
click on the white rectangle, bottom right "Youtube captions"

J'ai été invitée à participer à la Biennale du Carreau de Céramique à San Nicolás de los Arroyos en Argentine, en Août, Museo Internacional de Cerámica Contemporanea.
Thimo Pimentel
ceramic tile (20 cm × 20 cm) by Thimo Pimentel
I have been invited to the Biennale of the Museo Internacional de Cerámica Contemporanea in San Nicolás de los Arroyos, Argentina, in August.

Et n'oubliez pas : du 3 au 6 Octobre, je suis au SEIN (Société d'Encouragement de l'Industrie Nationale) place St Germain des Prés à Paris, mon exposition de cette année 2013
Marquez-le dans vos agendas !
Société d'Encouragement de l'Industrie Nationale
Need a reason to enjoy Paris in the fall?
My show at Place Saint-Germain-des-Prés is from Thursday 3 to Sunday 6 October 2013
Mark your calendars, so as not to miss it.

Extrait de l'article de Pascale Plazanet-Dameron
"15 paravents, chacun son style"
Mars 2013 Aladin magazine
Les créations d'artiste, uniques et avant-gardistes
Les peintres l'ont toujours utilisé comme support: formant en général un triptyque, ou un quadriptyque, le paravent offre l'important avantage d'être double-face et mobile, permettant par là plusieurs choix de présentation. Autant de possibilités d'expression que n'offre pas une toile. De Watteau à Boucher, en passant par Corot ou Cézanne, nombre de grands artistes en ont décoré, dont les peintres Nabi (fin XIXe), Bonnard, Sérusier et Vuillard, et au XXe siècle, Mucha, Vallon, Redon puis Léger, Utrillo, Ernst on Man Ray. En 2005, une exposition remarquée au Musée de la Piscine à Roubaix présentait une quarantaine de paravents d'artiste de la collection de Daniel Couturier, avec des classiques comme Calder ou contemporaines.
Au delà de sa fonction support, l'objet lui-même, en temps que meuble ou élément de décor, a été revisité par de nombreux créateurs ou designers. En 1919, Eileen Gray, pionnière, crée une série devenue célèbre de paravents constitués de blocs de bois laqués noirs, disposés en quinconce. Jean Dunand, artiste qui maîtrise à a perfection la technique de la laque, réalisera des modèles somptueux dans un style qui doit à la fois au Japonisme et aux Arts Décoratifs naissants. Vers 1930,Jean-Michel Franck innove avec des modèles en marqueterie de paille aux teintes beige et marron correspondant à son univers épuré. Le fer forgé et l'acier seront également utilisés, à l'instar de Raylond Subes, qui crée des modèles Art Déco très travaillés: le paravent devient un objet d'art à part entière, ayant perdu sa fonction protectrice d'origine. Dans les années 1950, la mode est au trompe l’œil. Puis les années 1970 sont marquées par l'arrivée de nouvelles matières comme le plastique, le plexiglas ou le skaï, alors même que l'usage du paravent se fait plus rare.
Paravent Feuilles de bronze en fibre de verre, résine et bronze./ Création de Genevieve Bonieux, 2012./ H: 180cm, L = 180cm.
■ Paravent Feuilles de bronze en fibre de verre, résine et bronze.
Création de Genevieve Bonieux, 2012.
H: 180cm, L = 180cm.
Les contemporains, un choix infini
Faute de place, le cloisonnement des pièces est souvent aujourd'hui une nécessité: le paravent fait son grand retour au décoration! Classique, il constitue un bel objet réalisé en toutes les matières, par des artistes ou artisans qui s'inspirent de la tradition, tout en apportant leur touche personnelle.
En parallèle, l'esprit «récup» est très présent: la tendance est notamment aux persiennes en bois décapées ou telle quelles, montées sur charnières pour former des cloisons amovibles, ou aux paravents-têtes de lits.
Notre avis
L'avantage est de pouvoir commander du sur-mesure.Certaines belles pièces constitueront certainement un jour des valeurs sûres! Quant à la «récup», elle permet de créer un univers personnalisé à peu de frais. ♦
Pascale Plazanet-Dameron

Excerpt from the article by Pascale Plazanet-Dameron
"15 screens, each with its own style"
March 2013 Aladin magazine
Artists' creations, unique and at the forefront
Painters have always used Folding Screens as a support, often creating tryptics or quadryptics. A Folding Screen has a twofold asset: it has a front as well as a back side, and it is free-standing, thus enabling several modes of presentation. A canvas does not offer such possibilities. From Watteau to Boucher, through Corot and Cézanne, a number of major artists have decorated screens, including the Nabi school (late 19th century), Bonnard, Sérusier and Vuillard, and in the 20th century, Mucha, Valloton, Redon and Léger, Utrillo, Ernst and Man Ray.
In 2005, a striking show at the La Piscine Museum in Roubaix, France, presented some 40 Folding Screens from the Daniel Couturier collection, including pieces by well-known artists such as Calder or Roger Bezombes, but also a number of contemporary creations.
In addition to being used as a painting background, the Folding Screen, as a piece of furniture or a decorative object, has been revisited by a number of artists or designers. In 1919, Eileen Gray was a pioneer in creating a series of screens, that are widely known today, made of blocks of black lacquered wood, arranged in alternating gridlines. Jean Dunand, an artist who mastered perfectly the process of laquerware, produced magnificent pieces inspired from Japonisme in the budding Art Deco style. Around 1930, Jean-Michel Franck innovated with straw marquetry in shades of beige and brown, in keeping with his sober and refined universe. Cast iron and steel would also be used, by Raymond Subes for example, who created very elaborate Art Deco models. The Folding Screen is thus turned into a full fledged Objet d'Art, which has transcended its primary sheltering function. In the fifties, trompe-l'œil comes into fashion. In the seventies, new materials such as plastics, plexiglas or imitation leather are introduced.
Folding Screen "Bronze leaves" in fiberglass, resine and bronze./ Created by Genevieve Bonieux, 2012./ H: 180cm, W = 180cm.
■ Folding Screen "Bronze leaves" in fiberglass, resine and bronze.
Created by Genevieve Bonieux, 2012.
H: 180cm, W = 180cm.
Contemporary works, infinite choice
Folding Screens, as room dividers, are perfectly suited to smaller living spaces, and rooms with multiple uses. They may be tucked away or moved easily to hide an untidy kitchen or unmade bed. The Folding Screen is once again back in our homes. A striking piece, steeped in history, the Folding Screen comes in a variety of materials, created by artists or craftspeople inspired by tradition, and shaped by their own personal touch.
Our opinion:
Room dividers designed by a contemporary artist can be tailored to suit your specifications, which is a plus. Investing in your favorite piece may be worth a lot in a not too distant future! Recycling old materials to make one yourself allows you to personalize your environment at a lower cost. ♦
Pascale Plazanet-Dameron